Developing a QueryEngine for concepts in Human-Computer-Interaction

Intelligent Information Management

andrelanger

Description

In this project, we want to investigate which wordings can be used to describe research data and where to get these concepts from in an automated fashion.

Dictionary services already provide a list of common words in a structured way and can already be found in the Web as semantic applications, such as DBpedia, Wikidata and several dedicated terminology services. We are interested in a component that gets a word or category name as an input and can query multiple of these available services for relevant result items, either via a dedicated RestAPI or SPARQL. Performance considerations are important for dealing with this topic.
For demonstration purposes, we can limit the scope of the queries to concepts relevant for describing research data in the Human-Computer-Interaction knowledge domain.

The project result has to encompass a practical realization of the solution and a document describing the problem, requirements, State-of-the-Art, concept, implementation and evaluation.

--

If you are basically interested in such a topic, please contact me via email (andre.langer@informatik.tu-chemnitz.de ) so that we can discuss further details or find an alternative idea together.

In diesem Projekt wollen wir untersuchen, mit welchen Wortschöpfungen Forschungsdaten beschrieben werden können und woher man diese Begriffe automatisiert bekommt.

Wörterbuchdienste stellen bereits eine Liste gebräuchlicher Wörter in strukturierter Form zur Verfügung und sind im Web bereits als semantische Anwendungen zu finden, wie z. B. DBpedia, Wikidata und verschiedene dedizierte Terminologiedienste. Wir sind an einer Komponente interessiert, die ein Wort oder einen Kategorienamen als Eingabe erhält und mehrere dieser verfügbaren Dienste nach relevanten Ergebnissen abfragen kann, entweder über eine dedizierte RestAPI oder SPARQL. Performance-Überlegungen sind wichtig, um dieses Thema zu behandeln.
Zu Demonstrationszwecken können wir den Umfang der Abfragen auf Konzepte beschränken, die für die Beschreibung von Forschungsdaten in der Wissensdomäne Mensch-Computer-Interaktion relevant sind.

Das Projektergebnis muss eine praktische Umsetzung der Lösung und ein Dokument umfassen, das Problem, Anforderungen, State-of-the-Art, Konzept, Implementierung und Evaluation beschreibt.

--

Wenn Sie grundsätzlich an einem solchen Thema interessiert sind, kontaktieren Sie mich bitte per E-Mail (andre.langer@informatik.tu-chemnitz.de ), damit wir weitere Details besprechen oder gemeinsam eine alternative Variante finden können.