Konzipierung von patientenorientierten Erinnerungslösungen

berndscheffler

heseba

Description

Current patient management systems support doctors and their teams mainly by issuing prescriptions, handling invoices and managing appointments. Other roles involved in the medical process like transport services, pharmacists or the patient itself are generally left out. In addition, more advanced assistance based on analysis and recommendations cannot be provided.

In this context, providing optimal support for patients with differing backgrounds in keeping their appointments and other dates connected to the actual treatment, i.e. concerning the purchase and intake of pharmaceuticals or self-reliant monitorings like blood sugar readings and peak flow poses a challenge to researchers.

In this context, it becomes paramount to provide support for a variety of patients with differing medical and social backgrounds. In order to help them keep their appointments, as well as, reminding them of other things concerning their treatment; such as the purchase and taking of their medication, the monitoring of their blood sugar levels and other things such like, new solutions for patient management are needed.

Young patients are more likely motivated by playful stimulation as described in the field of gamification research, whereas older patients respond stronger to clear reminders.

The scope of this research project is to discover relevant target groups including their characteristics by implementing certain procedures of design thinking / human centered design. Following this suitable and differentiated concepts for reminding mechanisms depending on the certain target group will be developed.  This project qualifies as basis for a bachelor / master thesis where one of the suggested concepts is to be implemented.

Aktuelle in Arztpraxen zum Einsatz kommende Patientenverwaltungssysteme unterstützen primär die Arbeit der Ärzte und Arzthelfer zum Beispiel durch Verwaltung von Terminen, Verschreibungen, Abrechnung etc. Andere an einem Arztbesuch beteiligte Rollen wie z.B. Patient, Apotheker oder auch Transportanbieter werden in diesen Systemen nicht berücksichtigt. Fortgeschrittene Assistenzfunktionen durch Analyse und Vorschläge sind nicht verfügbar.

Eine Forschungsherausforderung ergibt sich in diesem Kontext aus der Frage, wie man unterschiedliche Zielgruppen von Patienten jeweils optimal bei der Einhaltung von Terminen unterstützen kann. Jede dieser Gruppen hat bestimmte Charakteristika, welche eine differenzierte Herangehensweise bedingen.

Für Termine im Praxisumfeld - z.B. Untersuchungstermine, Einkauf und Einnahme von Medikamenten (Verordnungsplan), Selbstständig vorzunehmende Messungen wie Blutzucker, Peak Flow etc. - sind je nach Zielgruppe unterschiedliche Vorangehensweisen zielführend. Junge Patienten benötigen eher eine Motivation z.B. in Form von spielerischen Anreizen wie im Rahmen der Gamification-Forschung beschrieben. Bei Älteren Patienten steht hingegen die deutliche Erinnerung im Vordergrund.

Im Rahmen dieses Forschungspraktikums sollen durch Anwendung von Vorgehensweisen des Design Thinking / Human Centered Designs Patienten-Zielgruppen und ihre Charakteristika identifiziert und geeignete Konzepte zur Unterstützung dieser Gruppen mit differenzierten Erinnerungsmechanismen ausgearbeitet werden. Das Forschungspraktikum eignet sich insbesondere als Ausgangspunkt zur genaueren Umsetzung eines der erarbeiteten Konzepte im Rahmen einer Bachelor-/Masterarbeit.