Masterarbeit

Hongru Ren

andrelanger

Description

In this project, we want to investigate the realization of an adaptive conversational user interface (chatbot) to provide descriptions for published research files.

For that purpose, we will make use of an existing AI/NLP/NLU framework, such as Rasa, and a typical framework for web application development, such as React.

The chatbot shall ask the user questions based on an existing standard, such as the OpenAIRE guidelines for publishing datasets. Based on the answers of the user, that chatbot shall show a contextualized, adaptive behavior and ask for additional particular characteristics.

The final description result shall be provided in a semantic data format, such as json-ld, and incorporate established identifiers for resources and concepts that were mentioned by the user. These identifiers can be taken from existing background knowledge sources.

The project result has to encompass a practical realization of the solution and a document describing the problem, requirements, State-of-the-Art, concept, implementation and evaluation.

In diesem Projekt wollen wir die Realisierung einer adaptiven konversationellen Benutzeroberfläche (Chatbot) zur Bereitstellung von Beschreibungen für veröffentlichte Forschungsdateien untersuchen.

Dazu werden wir ein bestehendes KI/NLP/NLU-Framework, wie z. B. Rasa, und ein typisches Framework für die Entwicklung von Webanwendungen, wie z. B. React, nutzen.

Der Chatbot soll dem Benutzer Fragen stellen, die auf einem bestehenden Standard basieren, wie z. B. den OpenAIRE-Richtlinien für die Veröffentlichung von Datensätzen. Basierend auf den Antworten des Benutzers soll dieser Chatbot ein kontextualisiertes, adaptives Verhalten zeigen und nach weiteren bestimmten Merkmalen fragen.

Das endgültige Beschreibungsergebnis soll in einem semantischen Datenformat, wie z. B. json-ld, bereitgestellt werden und etablierte Identifikatoren für Ressourcen und Konzepte enthalten, die vom Benutzer erwähnt wurden. Diese Identifikatoren können aus bestehenden Quellen für Hintergrundwissen entnommen werden.

Das Projektergebnis muss eine praktische Umsetzung der Lösung und ein Dokument umfassen, das Problem, Anforderungen, State-of-the-Art, Konzept, Implementierung und Evaluation beschreibt.